Bagaimana Cara Elakkan Diri Anda Daripada Membawa Berita-berita Yang Tidak Baik

Bagaimana Cara Elakkan Diri Anda Daripada Membawa Berita-berita Yang Tidak Baik.

Hey Dude.Sesungguhnya kita maklum kini media internet adalah penyebar berita gembira mahupun berita sedih.Bahkan lebih dahsyat penyebaran paparan tentang sesuatu berita itu yang bagi satu pihak merupakan sebuah keseronokan sementara pada pihak lain ia adalah berita yang sangat menyakitkan bahkan mungkin mengaibkan mereka.
Bukan ini yang saya maksudkan dengan berita gembira.!





Anda perlu waspada!, Jika Anda rasa gembira dan happy,bangga apabila mendengar cerita-cerita tidak baik begini kerana:..Ada kemungkinan Anda adalah seorang berfikiran sangat negatif..!

Nah, pelajar atau pekerja yang berfikiran negatif amat gembira apabila mendengar tentang keburukan dan kelemahan pelajar dan pekerja lain. Ini kerana,cerita-cerita begitu membuat mereka rasa lebih hebat,.Menyedihkan bukan..?



So,saya akhiri dahulu mukadimah tentang Bagaimana Cara Anda Jadi Pembawa Berita Gembira Bukan Gosip:Tips Membina Kemahiran Bersosial.

Dan formula pertama berikut adalah untuk Anda menjadi seorang pembawa berita gembira positif. Coba elakkan diri Anda daripada membawa berita-berita yang tidak baik kepada kawan Anda dimana saja Anda berada.Baik ia didunia nyata ataupun didunia maya.

Contohnya, Anda mendengar sahabat A, bercerita tentang sesuatu yang tidak baik tentang sahabat B.


Jangan Anda pergi kepada sahabat B dan ceritakan apa yang sahabat A katakan. Ada dua sebab kesalahan utama yang Anda lakukan,Mengapa?.


Pertama, jika Anda sampaikan berita itu, Anda akan jadi pembawa berita buruk.
Kedua, Anda akan menyebabkan sahabat A dan sahabat B berbalah. Hakikatnya, Anda mungkin tersalah faham apa yang sahabat A cuba katakan.

Nah,disini Anda perlu ingat!. Jangan jadi pembawa berita buruk dan gosip. Sikap ini biasa kita lihat ditempat-tempat kerja Dan terkini di media-media sosial internet.



Sesungguhnya ramai majikan benci pekerja yang mempunyai sikap begini kerana ia akan merosakkan suasana kerja yang baik. Mengikut pengalaman saya sendiri, bos saya dimasa saya bekerja dulu juga pernah memberhentikan seorang pekerjanya,walaupun pekerja tersebut mempunyai bakat dan bagus dalam kerja beliau. Mengapa? Anda boleh teka mengapa…

Jangan lupa baca tips bagus ini; Bagaimana Cara Belajar Teknik Berbincang Untuk Membina Kemahiran Bersosial.


Tips langkah lanjutan dari pembawa berita gembira sebelum ini dengan mengelakkan diri Anda daripada menyampaikan berita-berita buruk atau cerita tidak baik kepada kawan-kawan Anda. Maka Tips seterusnya adalah untuk Anda menyampaikan berita gembira kepada kawan-kawan Anda secepat mungkin.


Katakan anda mendengar berita  baik seperti kawan anda mendapat markah penuh dalam peperiksaan English, atau berita kawan sepejabat Anda akan dinaikan pangkat atau jawatan sampaikan kepada beliau secepat mungkin. Tetapi pastikan berita itu betul kerana jika ia tidak betul akan timbul kesan kurang baik sebaliknya akan berlaku. Namun,cara yang terbaik  Anda sampaikan kepada kawan anda secepat mungkin ialah berita berkenaan 'pujian' kepada mereka.


Maksudnya begini. Katakan Anda sedang bercakap dengan sahabat A dan sahabat A memuji sahabat B (sahabat B tidak ada disitu). Setelah anda mendengar pujian itu, Anda perlu seberapa segera menyampaikan pujian itu kepada sahabat B. Tetapi jangan terlalu segera hingga anda terus tinggalkan sahabat A yang sedang bercakap tadi.

Dua perkara akan berlaku bila anda lakukan perkara ini; Pertama, anda akan jadi pembawa berita gembira. Sahabat B akan kaitkan anda dengan rasa gembira.

Kedua, hubungan antara sahabat A dan B akan jadi bertambah akrab. Pujian yang disampaikan secara tidak berdepan begitu selalu membawa kesan yang positif. Sahabat B akan rasa bahawa pujian sahabat A itu adalah ikhlas dan boleh dipercayai. Jadi, hubungan mereka akan jadi lebih baik.


Suatu hari nanti ditempat kerja Anda.Coba Anda lakukan perkara sebegini juga. Sampaikan pujian yang Anda dengar kepada tuan punya diri. Anda akan disenangi oleh kawan-kawan sekerja anda nanti.


Bila ini berlaku, Anda telah melakukan sesuatu yang terbaik dalam hidup anda…!
Namun disebalik itu perlu juga Anda muhasabah diri Anda Adakah Anda Ada Ramai Kawan? Atau Anda Mempunyai Banyak Musuh!.

No comments