Adakah Anda Ada Ramai Kawan? Atau Anda Mempunyai Banyak Musuh!

Hey Dude. Pada artikel ini saya memilih topik Adakah Anda Ada Ramai Kawan?Atau Anda Mempunyai Banyak Musuh!.

Postingan ini lanjutan dari thread pertama saya tentang Bagaimana Cara Membina Persahabatan Dan Kemahiran Bersosial.Disana saya  memberi cadangan supaya Anda menyertai program-program dan aktiviti-aktiviti yang dianjurkan di tempat anda belajar. Selain daripada mendapat pengalaman dalam melakukan tugas, anda boleh belajar bagaimana cara mahu bergaul dengan baik dengan kawan-kawan anda.

Dan pada artikel kedua yang berkaitan tentang Bagaimana Cara Belajar Teknik Berbincang Untuk Membina Kemahiran Bersosial. Saya  telah menyentuh tentang teknik berbincang .Teknik ini sangat diperlukan sekali,baik Anda masih bergelar pelajar,mahasiswa atau kini Anda sudah memasuki alam pekerjaan.

Di artikel bagaimana cara belajar teknik berbincang untuk membina kemahiran bersosial. Saya ada menulis sebuah pertanyaan yang saya harap Anda sudah menjawabnya baik masih dalam fikiran atau telah meninggalkan komen tentang persoalan tersebut.

Saya harap Anda sudah membaca dua artikel diatas, untuk memahami seterusnya struktur asas perbincangan tentang cara anda bersosial atau aktif dalam komuniti,parti politik dan organisasi kemasyarakatan.

Pengalaman dan ilmu pengetahuan yang boleh anda pelajari dari menyertai aktiviti tersebut  akan membuat anda memahami tingkah-laku-atitude orang-orang dan pelajar-mahasiswa yang anda temui.

Nah,sudah tentu akan dapat membina motivasi kebolehan anda untuk menyesuakan diri dan bergaul dengan orang daripada berbagai latar belakang.

Ok.untuk perbahasan berikut ada perkara yang perlu Anda baca tentang diri Anda dahulu. Pertama saya  mahu anda lihat kawan-kawan disekeliling anda. Adakah Anda ada ramai kawan? Atau,Anda mempunyai banyak musuh!

Jawaban untuk kedua persoalan diatas adalah sangat subjektif. Sekiranya Anda dimisalkan punya ramai kawan atau musuh di tempat kerja anda sekarang.Hal ini sesungguhnya ada hubungan dengan cara Anda bergaul dan sikap anda ketika masih bergelar pelajar ataupun mahasiswa dahulu.

Kita biasa melihat dan mendengar ada ramai  pelajar yang jahat,suka membuli, sakit hati, dengki ,menyakiti orang lain dan sebagainya. Disebabkan suasana demikian, Anda tidak suka bergaul dengan pelajar-pelajar yang bersikap begitu disekolah Anda. Pernahkah Anda rasa dan punya sikap begini?

Mengikut penyelidikan para pakar tentang sikap pelajar-pelajar yang mempunyai sikap negatif diatas bukan semua pelajar-pelajar, jahat dari awalnya. Ada berbagai faktor penyebab yang menjadikan mereka bersikap demikian.

Tetapi percayalah Anda,gambaran yang negatif dan positif semasa anda belajar dahulu  akan Anda temui juga baik dialam pekerjaan ataupun dalam komuniti masyarakat kejiranan.

Justru, jika semasa anda masih belajar dan anda langsung tidak mempunyai kawan rapat, walau sekadar teman Anda pergi window shooping.Masalahnya disini mungkin bukan pada mereka kawan-kawan Anda.

Meskipun semua ibubapa mahu anak-anaknya mesti berkawan-bergaul dengan kawan-kawan yang baik malah dengan kawan pelajar yang terbaik. Persoalan tentang Anda tak punya kawan rapat, mungkin andalah masalahnya!

Kembali kepada peroalan Anda tidak mempunyai ramai kawan. Misalkan Anda kini di alam kerjaya-pekerjaan  Anda patut kaji apakah sebabnya?

Apakah benar semasa Anda belajar dahulu, pelajar-pelajar lain semuanya sombong hingga tidak mahu berkawan dengan anda? Atau,mungkin sebab sesuatu yang anda suka dan pernah  lakukan hingga membuat ada pelajar dan kawan-kawan Anda semakin menjauh dari  anda?

Kebenaran Tafsiran Tentang 'Masa Kini Adalah Cermin Masa Silam Anda'!

Suka saya mengutip kata-kata hikmah ini 'Masa kini adalah cermin masa silam Anda' Untaian hikmah ini adalah relative dan kebarangkalian terjadinya adalah benar sangat subjektif.

Sebagai sedikit pencerahan dimana hubungan masa lalu sangat mempengaruhi kehidupan masa kini saya bawakan sebuah cerita yang benar-benar terjadi.

Menurut kepercayaan para pakar dari Barat.Dunia kehidupan ini punya daya tarikan bumi gravity.Seperti kisah ini:Ada seorang anak kecil yang menginginkan sebuah basikal (
bicycle-sepeda) yang sedang trend waktu itu,sementara ibubapanya tak mampu untuk membelinya.

Seharian kerjanya senantiasa berbisik-bisik dan berkata-kata pada dirinya dan sambil meyakinkan dirinya bahwa dia pada suatu hari nanti pasti akan memiliki sebuah basikal cantik.Dan pada bilik tidurnya dipenuhi gambar-gambar basikal.

 Prilaku itu dilakukanya setiap waktu misalnya ketika selepas bangun tidur.Sewaktu berbaring akan tidur sambil menatap tajam gambar-gambar basikal di dinding biliknya dan semasa duduk bersendirian dibawah pohon nan rindang-maksudnya disini dia bukan berdoa sambil menadahkan tangan,maklum anak kecil ini tak tahu apa-apa lagi.

Ditakdirkan Allah SWT tidak berapa lama waktu berselang. Mungkin juga rezeki ketentuan dari Allah SWT-ini adalah tonggak kepercayaan mutlak-rukun Iman bagi umat Islam "percaya kepada qada' dan qadar"

Diceritakan tiba-tiba ada satu keluarga kaya yang mahu berpindah rumah baru dan mereka  punya dua basikal yang masih bagus-kebetulan dibawa dari England sewaktu mereka bekerja disana dan akan ditinggalkan begitu saja.

Disingkat cerita.Ketika sang tukang kebun orang kaya ini teringat akan anak kecil jirannya yang terlalu sangat menginginkan sebuah basikal cantik,maka dia pun meminta kepada orang kaya majikannya itu untuk mengambil dua buah basikal tersebut.Satu untuk anaknya dan satu lagi untuk anak kecil jirannya itu.

Maka termakbullah dengan izin Allah SWT.Keinginan anak kecil itu pada sebuah basikal walau bukan baru tapi masih bagus dan model trending.

So,antara tarikan graviti dan ketentuan mutlak dari Yang Maha Berkuasa hanya manusia yang membuat penafsiran berbeda-beda.Intinya rezeki manusia ada dalam genggaman Allah SWT -perbuatan anak kecil itu yang berbisik-berkata-kata pada dirinya adalah merupakan sebuah doa sebenarnya.
Sebagai penutup thread kali ini. Sekiranya Anda suka lakukan sesuatu yang membuat pelajar-kawan-kawan lain tidak sukakan anda di masa lalu.Mungkin Anda akan terbawa-bawa atitude itu sehingga Anda masuk ke alam pekerjaan.

Sudah pasti membawa kesan tidak baik kepada kehidupan sosial Anda nanti. Jadi, saya akan share  di thread selanjutnya  beberapa tips dalam mengelakkan diri anda daripada melakukan sesuatu yang boleh membuat anda dibenci oleh kawan-kawan di sekeliling anda.InsyaAllah.

No comments