High Speed Rail-HSR vs Air–EUROSTAR AT 25, Evolusi Waktu Perjalanan
High Speed Rail-HSR vs Air–EUROSTAR AT 25, Evolusi Waktu Perjalanan
- High Speed Rail (HSR) vs Air – Evolution of Travel Times
- Dengan adanya train berkecepatan (kelajuan) tinggi: High Speed Rail (HSR) antara St Pancras dan the Channel Tunnel (Terowongan Channel), layanan Eurostar mampu mengurangi waktu perjalanan terjadwal mereka dari 3 jam menjadi 2 jam 16 menit, menjadikan mereka lebih dekat dengan waktu perjalanan penerbangan yang telah berlalu.
- Meskipun tampaknya memperpendek waktu perjalanan dengan train HSR pada tahun 2007 berdampak pada volume udara, tidak jelas apakah peningkatan bertahap dalam waktu perjalanan antara London dan Paris juga mempunyai dampak(kesan/effect) serupa.
- Meskipun 94% dari seluruh penerbangan dijadwalkan tiba dalam waktu 75 menit pada tahun 2010, angka tersebut turun menjadi hanya 48% saat ini.
- Pada tahun 1996, kemungkinan besar sebuah penerbangan dijadwalkan memakan waktu 1 jam 5 minit, tetapi sekarang waktu yang paling mungkin berlalu adalah 1 jam 25 minit. Dengan latar belakang ini, train HSR semakin terlihat lebih andal dan kompetitif (berdaya saing) dalam waktu perjalanan dari pintu ke pintu (competitive for door-to-door travel time).
FORTUNA MEDIA - Projek Chunnel Eurostar berjaya menghubungkan London,UK dan Paris, Perancis dengan perkhidmatan HSR Eurostar.
Bulan ini - Disember 2023, Eurostar, perkhidmatan train berkelajuan tinggi ikonik antara London dan Paris, berusia 25 tahun. Happy Birthday Eurostar!
Pada tahun 1996 iaitu masa perkhidmatan Eurostar baru bermula, sejumlah 4.8 juta (iaitu bersamaan dengan jumlah penumpang penerbangan Kuala Lumpur - Singapura pada tahun lepas-2022) mengambil penerbangan bagi sektor London-Paris.
25 tahun kemudian, jumlah penumpang penerbangan flight telah jatuh lebih separuh ke 2.7 juta tetapi jumlah penumpang HSR Eurostar mencecah 11 juta orang - menjadikan jumlah penumpang bagi London-Paris naik ke 13.7 juta orang.
Bermaksud pelancongan bagi kedua-dua ibukota ini meletup selepas pembukaan Eurostar.
Penumpang menyifatkan perkhidmatan HSR sebagai 10 kali ganda lebih selesa dan jimat masa berbanding penerbangan.
Eurostar turut mencatat keuntungan paling tinggi pada tahun 2022 dan pada ketika ini, jumlah permintaan melebihi pembekalan bagi perkhidmatan rel London-Paris.
Namun, Eurostar pula hanya mula catat keuntungan pertama pada tahun 2007 iaitu hampir 20 tahun selepas syarikat tersebut ditubuh.
Tetapi landasan rel yang modern, jambatan dan stesen-stesen boleh bertahan 50 tahun ke atas manakala kesemua pinjaman tidak perlu dibayar balik secara segera tetapi boleh direfinance.
Sebab itu, projek-projek infrastruktur pengangkutan yang mega seperti ini perlu lihat jangka masa yang panjang - bukan kira sahaja kononnya penjimatan pada ketika ini berdasarkan jumlah penumpang bagi tahun lepas.
Projek HSR KL - Singapura, yang diilhamkan atau direncanakan oleh Dato' Sei Najib Razak sepatutnya siap dua tahun lagi pada tahun 2026.
Read more:
Keputusan yang Sangat Merugikan Negara, Bila kerajaan Perikatan Nasional Membatalkan HSR KL-S'pore, kata DS Najib
Kini, kita tak tahu pula jika atau bila ianya boleh dihidupkan semula.
(Via, Lim Sian See)
Apa yang ada di masa depan?
Walau bagaimanapun, melihat ke hadapan, terdapat dua faktor yang menunjukkan penurunan berterusan laluan ( continued decline of the route): lalauan udara sesak dan kebimbangan alam sekitar yang semakin meningkat.
Jika analisis adalah betul dalam menunjukkan perbandingan masa perjalanan sebagai salah satu aspek utama pilihan penumpang, dan mungkin juga kebolehpercayaan masa perjalanan yang dijadualkan, maka ia bukanlah berita baik untuk syarikat penerbangan dan lapangan terbang.
Laluan udara (langit) sesak di atas Selatan England dan Perancis Utara berkemungkinan kekal seperti itu dan syarikat penerbangan akan tergoda untuk terus menambah jadual bagi mengekalkan kebolehpercayaan menjadikan masa penerbangan lebih dekat kepada 2 jam 16 minit perjalanan dengan kereta api.
Kelemahan tindakan ini berdasarkan masa perjalanan Eurostar yang konsisten adalah untuk meningkatkan kelemahan daya saing perjalanan udara. Faktor terminal lapangan terbang (airport) yang sesak dan barisan keselamatan yang panjang pada waktu puncak dan titik kritisnya mungkin lebih dekat daripada yang kterlihat.
Dan kemudian terdapat perubahan tingkah laku pengguna yang dikaitkan dengan kebimbangan mengenai perubahan iklim. Dengan pilihan train berkelajuan tinggi yang terkenal tersedia untuk laluan yang agak pendek ini - hanya 350km - ia tidak akan mengejutkan bagi banyak orang dalam industri jika laluan-rute ini melihat beberapa penumpang membuat pilihan yang sengaja untuk membiarkan train HSR mengambil tekanan (menanggung beban) seperti yang mereka pertimbangkan jejak karbon dari pilihan perjalanan mereka.[HSZ]
( https://www.oag.com/.../high-speed-rail-vs-air-eurostar...)
Ilustrasi Image; Doc, Romy Mantovani
#TAGS : #Corporate, #TopStories, #Airports #Blog
No comments
Post a Comment