Bagaimana Cara dan Tips Targetkan Matlamat
Bagaimana Cara dan Tips Targetkan Matlamat.
Hey Dude,Tahun 2014,sudah hampir melabuhkan tirainya; tahun 2015 akan menjelang tiba.
Seperti tahun-tahun yang berlalu kita akan melihat semua orang akan bersiap sedia menyambut tahun baru masehi ini.
Jika sebuah organisasi,perusahaan akan menyusun perancangan bajet mereka untuk ditahun depan.Begitu juga orang ramai dan karyawan-karyawan perusahaan.Pokoknya semua orang dan organisasi akan mempunyai komitmen-matlamat-azam baru.
Baca juga;Bagaimana Cara Komen Dan Nasehat Yang Baik Terhadap Kawan Anda.
Tahukah Anda tentang Komitmen,Azam dan Matlamat?
Dimensi Komitmen Organisasi Menurut Allen and Meyer [1]
Menurut Cut Zurnali (2010), hal menarik dalam pengertian komitmen organisasi adalah apa yang dikemukakan oleh Durkin (1999:127), bahwa komitmen organisasi merupakan perasaan yang kuat dan erat dari seseorang terhadap tujuan dan nilai suatu organisasi dalam hubungannya dengan peranan mereka terhadap upaya pencapaian tujuan dan nilai-nilai tersebut.
Kemudian penjelasan mengenai definisi komitmen organisasional adalah yang dikemukakan oleh Allen and Meyer (1993), yang mengemukakan: "commitment organizational is identified three types of commitment; affective commitment, continuance commitment, and normative commitment as a psychological state “that either characterizes the employee’s relationship with the organization or has the implications to affect whether the employee will continue with the organization".
Dan Komitment Organisasi.Perusahaan,Parti Menurut Stephen P. Robbins didefinisikan bahwa keterlibatan suatu keadaan dimana seseorang karyawan dan anggota/ahlinya memihak organisasi tertentu serta tujuan-tujuan dan keinginannya untuk mempertahankan keanggotaan dalam organisasi tersebut.
Sementara komitmen organisasi yang tinggi berarti memihak organisasi yang merekrut individu tersebut.
Misalnya dalam pentadbiran sekolah, para guru merupakan tenaga profesional yang berhadapan langsung dengan pelajar, maka guru dalam menjalankan tugasnya sebagai pendidik mampu menjalankan kebijakan-kebijakan dengan tujuan-tujuan tertentu dan mempunyai komitmen yang kuat terhadap sekolah tempat dia bekerja.
Dan apa pula maksud Azam atau Matlamat?
Menurut Osman Affan(2007)[2] Azam adalah sesuatu yang perlu dilakukan pada awal tahun.Kemudian,azam itu akan dilupakan.Malah,ia jarang diusahakan.
Dan 'Matlamat' secara ringkasnya bermaksud sesuatu yang ingin anda capai. Selalunya, ia akan melibatkan penggunaan masa dan usaha yang bersungguh-sungguh.
Dan pada artikel ini saya coba share dengan Anda dahulu tentang matlamat.Di awal tahun baru kita akan disibukkan dengan urusan-urusan persekolahan anak-anak.
Dan pada television pula kita akan dihidangkan tayangan orang ramai di interview dengan kalimat-kalimat yang sudah lumrah bagi para "editor television," Apa azam baru Anda pada tahun baru ini?"
Namun tak pernah ditanya "Apakah azam dan matlamat Anda sudah tercapai? atau Berapa peratus matlamat Anda yang tercapai dan gagal?
Tahun-tahun berlalu begitu saja "ibarat sebuah kapal yang singgah berlabuh di pelabuhan" saja.Kapal singgah sebentar dan terus melanjutkan pelayaran ke destinasi berikut.Tanpa pernah periksa apakah kapal Anda itu ada yang perlu diperbaiki.
Tahun baru juga bagi kita hanya sebuah kemeriahan hura-hura,hiphop pesta sana-sini.Apakah matlamat tahun lalu sudah tercapai?
Apakah matlamat tahun lalu yang gagal perlu dibawa ketahun depan pula?.Semua itu hanya tinggal pada sebuah 'big question'.!
Saya berikan contoh mudah atas pengalaman saya di sebuah perusahaan elektronik.Anda boleh guna contoh-contoh lain juga.
'Matlamat' secara maksudnya boleh difahami begini.Misalnya Anda seorang sales marketing executif sebuah perusahaan elektronik .Biasanya dalam sebuah syarikat pemasaran elektronik -pengalaman saya waktu bekerja disana.
Pihak HQ akan memberikan kouta penjualan pada setiap shop agent.Dan target akan dibagi dalam setiap tahun 3 quartal-setiap quartal (penggal) guna tempoh tiga bulan.
Maka setiap sales marketing executif akan bekerja keras untuk mencapai 'matlamat'-target penjualan.
So,jelasnya target penjualan barangan elektronik itu adalah tujuan 'matlamat' Anda.!
Nah,saya ulang lagi.Setiap annual quartal dibagi tiga-tiga bulan,jadi setiap quartal ada 90 hari.Setiap seorang sales marketing executive akan diberi target penjualan barangan setiap quartal berbagai item sebanyak 200 unit contohnya.
Jika dibagi per-hari Anda harus jual item barangan sekitar 2-3 unit sahaja.
Disini saya jelaskan apa itu makna 'matlamat' yang sebaiknya dan punya 'value' dalam kehidupan Anda sebagai karyawan apapun.
Matlamat-target penjualan diatas 200 unit dalam tengang waktu 3bulan.Maka untuk Anda sukses dalam karier,Anda harus jual 200 unit itu dalam tempoh 2bulan atau 2 bulan setengah.
Dan yang hebatnya untuk Anda sukses jadi 'challenger' diantara karyawan lain.Anda punya matlamat jualan satu quartal 300-400 unit. Mudah? Sudah pasti matlamat begini akan jadi lebih menantang motivasi Anda bukan?
Dengan penjelasan ini,moga Anda faham apa itu sebuah 'matlamat' bukan hanya sekadar ucapan azam-azaman,Dan hanya sebuah matlamat bagaikan 'angin lalu'.
Nah, anda tentu perlu punya matlamat yang jelas atas setiap rencana dan target hidup Anda. Berapa waktu yang anda habiskan dalam perjalanan hidup seperti tempoh matlamat waktu dan jumlah jualan barangan seperti diatas.
Saya pernah terbaca pada sebuah website niaga di negara kita ini.Ada seorang jutawan saham yang pada awal-awal kariernya untuk sukses besar adalah ;beliau tak akan pulang kerumah walau hingga dinihari hingga ada satu sale aprove hari itu,walaupun prospeknya ada ratusan sale.Justru beliau mahu ada prospek tersebut jadi sebuah sale nyata.
Kesimpulan.
Gunakanlah waktu Anda untuk sebuah 'matlamat' hidup sukses,walaupun siapa Anda.
Anda sales marketing executif,karyawan,atau sebagai blogger seperti saya kini.hehe;)
Kalau selama ini anda suka meronda-ronda, berjalan-jalan dan membuang masa ,window shoping yang tidak penting dalam hidup yang makin mencabar ditahun depan. Kita akan berhadapan dengan GST,AFTA dan sebagainya. Anda perlu hentikan semua itu dan terus dapatkan 'matlamat' yang jelas dalam hidup ini!
Semua tantangan baru yang timbul tahun depan seperti GST-AFTA ini.Tidak akan menjadi persoalan besar lagi bagi Anda,jika Anda mempunyai matlamat yang lebih jelas dan lebih menarik.
Matlamat ini semua memerlukan anda untuk berfikir dengan lebih kreatif. Targetkan matlamat Anda dengan jelas dan membuat perubahan serta sanggup berusaha dengan lebih bersungguh-sungguh.
Kerana waktu sudah menjelang subuh,tak sempat lagi untuk tulis thread sambungannya.
Apakah matlamat yang anda ingin capai dalam tahun 2015 ini? Pernahkah terlintas di minda anda tentang perkara ini?
Saya akan coba share lagi tentang matlamat ini dalam sesi thread mendatang.Sementara itu baca dulu thread ini; Bagaimana Cara Memilih Personaliti Kawan Yang Baik Untuk Membina Kemahiran Bersosial.
___________________
Referensi;
[1] ^ a b c d e Robbins, Stephen P. Perilaku Organisasi Buku 1, 2007, Jakarta: Salemba Empat, hal. 92-102.
[2] osmanaffan.com
Hey Dude,Tahun 2014,sudah hampir melabuhkan tirainya; tahun 2015 akan menjelang tiba.
Seperti tahun-tahun yang berlalu kita akan melihat semua orang akan bersiap sedia menyambut tahun baru masehi ini.
Jika sebuah organisasi,perusahaan akan menyusun perancangan bajet mereka untuk ditahun depan.Begitu juga orang ramai dan karyawan-karyawan perusahaan.Pokoknya semua orang dan organisasi akan mempunyai komitmen-matlamat-azam baru.
Baca juga;Bagaimana Cara Komen Dan Nasehat Yang Baik Terhadap Kawan Anda.
Tahukah Anda tentang Komitmen,Azam dan Matlamat?
Dimensi Komitmen Organisasi Menurut Allen and Meyer [1]
Menurut Cut Zurnali (2010), hal menarik dalam pengertian komitmen organisasi adalah apa yang dikemukakan oleh Durkin (1999:127), bahwa komitmen organisasi merupakan perasaan yang kuat dan erat dari seseorang terhadap tujuan dan nilai suatu organisasi dalam hubungannya dengan peranan mereka terhadap upaya pencapaian tujuan dan nilai-nilai tersebut.
Kemudian penjelasan mengenai definisi komitmen organisasional adalah yang dikemukakan oleh Allen and Meyer (1993), yang mengemukakan: "commitment organizational is identified three types of commitment; affective commitment, continuance commitment, and normative commitment as a psychological state “that either characterizes the employee’s relationship with the organization or has the implications to affect whether the employee will continue with the organization".
Dan Komitment Organisasi.Perusahaan,Parti Menurut Stephen P. Robbins didefinisikan bahwa keterlibatan suatu keadaan dimana seseorang karyawan dan anggota/ahlinya memihak organisasi tertentu serta tujuan-tujuan dan keinginannya untuk mempertahankan keanggotaan dalam organisasi tersebut.
Sementara komitmen organisasi yang tinggi berarti memihak organisasi yang merekrut individu tersebut.
Misalnya dalam pentadbiran sekolah, para guru merupakan tenaga profesional yang berhadapan langsung dengan pelajar, maka guru dalam menjalankan tugasnya sebagai pendidik mampu menjalankan kebijakan-kebijakan dengan tujuan-tujuan tertentu dan mempunyai komitmen yang kuat terhadap sekolah tempat dia bekerja.
Dan apa pula maksud Azam atau Matlamat?
Menurut Osman Affan(2007)[2] Azam adalah sesuatu yang perlu dilakukan pada awal tahun.Kemudian,azam itu akan dilupakan.Malah,ia jarang diusahakan.
Dan 'Matlamat' secara ringkasnya bermaksud sesuatu yang ingin anda capai. Selalunya, ia akan melibatkan penggunaan masa dan usaha yang bersungguh-sungguh.
Dan pada artikel ini saya coba share dengan Anda dahulu tentang matlamat.Di awal tahun baru kita akan disibukkan dengan urusan-urusan persekolahan anak-anak.
Dan pada television pula kita akan dihidangkan tayangan orang ramai di interview dengan kalimat-kalimat yang sudah lumrah bagi para "editor television," Apa azam baru Anda pada tahun baru ini?"
Namun tak pernah ditanya "Apakah azam dan matlamat Anda sudah tercapai? atau Berapa peratus matlamat Anda yang tercapai dan gagal?
Tahun-tahun berlalu begitu saja "ibarat sebuah kapal yang singgah berlabuh di pelabuhan" saja.Kapal singgah sebentar dan terus melanjutkan pelayaran ke destinasi berikut.Tanpa pernah periksa apakah kapal Anda itu ada yang perlu diperbaiki.
Tahun baru juga bagi kita hanya sebuah kemeriahan hura-hura,hiphop pesta sana-sini.Apakah matlamat tahun lalu sudah tercapai?
Apakah matlamat tahun lalu yang gagal perlu dibawa ketahun depan pula?.Semua itu hanya tinggal pada sebuah 'big question'.!
Saya berikan contoh mudah atas pengalaman saya di sebuah perusahaan elektronik.Anda boleh guna contoh-contoh lain juga.
'Matlamat' secara maksudnya boleh difahami begini.Misalnya Anda seorang sales marketing executif sebuah perusahaan elektronik .Biasanya dalam sebuah syarikat pemasaran elektronik -pengalaman saya waktu bekerja disana.
Pihak HQ akan memberikan kouta penjualan pada setiap shop agent.Dan target akan dibagi dalam setiap tahun 3 quartal-setiap quartal (penggal) guna tempoh tiga bulan.
Maka setiap sales marketing executif akan bekerja keras untuk mencapai 'matlamat'-target penjualan.
So,jelasnya target penjualan barangan elektronik itu adalah tujuan 'matlamat' Anda.!
Nah,saya ulang lagi.Setiap annual quartal dibagi tiga-tiga bulan,jadi setiap quartal ada 90 hari.Setiap seorang sales marketing executive akan diberi target penjualan barangan setiap quartal berbagai item sebanyak 200 unit contohnya.
Jika dibagi per-hari Anda harus jual item barangan sekitar 2-3 unit sahaja.
Disini saya jelaskan apa itu makna 'matlamat' yang sebaiknya dan punya 'value' dalam kehidupan Anda sebagai karyawan apapun.
Matlamat-target penjualan diatas 200 unit dalam tengang waktu 3bulan.Maka untuk Anda sukses dalam karier,Anda harus jual 200 unit itu dalam tempoh 2bulan atau 2 bulan setengah.
Dan yang hebatnya untuk Anda sukses jadi 'challenger' diantara karyawan lain.Anda punya matlamat jualan satu quartal 300-400 unit. Mudah? Sudah pasti matlamat begini akan jadi lebih menantang motivasi Anda bukan?
Dengan penjelasan ini,moga Anda faham apa itu sebuah 'matlamat' bukan hanya sekadar ucapan azam-azaman,Dan hanya sebuah matlamat bagaikan 'angin lalu'.
Nah, anda tentu perlu punya matlamat yang jelas atas setiap rencana dan target hidup Anda. Berapa waktu yang anda habiskan dalam perjalanan hidup seperti tempoh matlamat waktu dan jumlah jualan barangan seperti diatas.
Saya pernah terbaca pada sebuah website niaga di negara kita ini.Ada seorang jutawan saham yang pada awal-awal kariernya untuk sukses besar adalah ;beliau tak akan pulang kerumah walau hingga dinihari hingga ada satu sale aprove hari itu,walaupun prospeknya ada ratusan sale.Justru beliau mahu ada prospek tersebut jadi sebuah sale nyata.
Kesimpulan.
Gunakanlah waktu Anda untuk sebuah 'matlamat' hidup sukses,walaupun siapa Anda.
Anda sales marketing executif,karyawan,atau sebagai blogger seperti saya kini.hehe;)
Kalau selama ini anda suka meronda-ronda, berjalan-jalan dan membuang masa ,window shoping yang tidak penting dalam hidup yang makin mencabar ditahun depan. Kita akan berhadapan dengan GST,AFTA dan sebagainya. Anda perlu hentikan semua itu dan terus dapatkan 'matlamat' yang jelas dalam hidup ini!
Semua tantangan baru yang timbul tahun depan seperti GST-AFTA ini.Tidak akan menjadi persoalan besar lagi bagi Anda,jika Anda mempunyai matlamat yang lebih jelas dan lebih menarik.
Matlamat ini semua memerlukan anda untuk berfikir dengan lebih kreatif. Targetkan matlamat Anda dengan jelas dan membuat perubahan serta sanggup berusaha dengan lebih bersungguh-sungguh.
Kerana waktu sudah menjelang subuh,tak sempat lagi untuk tulis thread sambungannya.
Apakah matlamat yang anda ingin capai dalam tahun 2015 ini? Pernahkah terlintas di minda anda tentang perkara ini?
Saya akan coba share lagi tentang matlamat ini dalam sesi thread mendatang.Sementara itu baca dulu thread ini; Bagaimana Cara Memilih Personaliti Kawan Yang Baik Untuk Membina Kemahiran Bersosial.
___________________
Referensi;
[1] ^ a b c d e Robbins, Stephen P. Perilaku Organisasi Buku 1, 2007, Jakarta: Salemba Empat, hal. 92-102.
[2] osmanaffan.com
No comments
Post a Comment