#MH370: Penemuan Cebisan MH370 Di Pulau Reunion, Jadi Cemuhan Anak Bangsa Sendiri


Suatu prediksi yang tak mungkin pada saat itu. Namun hingga kini, keberadaan pesawat #MH 370 tersebut memang belum terbukti telah ditemukan.




Hey Dude. Puluhan artikel tentang tragedi #MH 370 ini telah saya tulis di blog saya yang ketika tragedi ini berlaku dengan domain fortunamedia.wordpress.com.Kemudian atas sebab teknikal saya robah menjadi FortunaDream.com.


Anda taip saja #MH 370 di kotak search kanan atas di blog FortunaDream.com,maka akan bermunculan puluhan artikel akurat tentang tragedi itu.

Dengan judul berbagai mengikut topik dan berlakunya tragedi tersebut.Dan pernah terlintas di fikiran saya ingin membuat judul/tag berita #MH 370 ini dengan judul #pesawat tak akan pernah ditemukan..Justru saya urungkan niat itu dengan menghapusnya dan tulis dengan tajuk sederhana saja.Mengikut apa-apa topik/berita perkembangan yang diperolehi.


Sesungguhnya beberapa artikel telah saya tulis sejak
8 Mac 2014 ,seawal hanya beberapa jam setelah pesawat misterius itu hilang.

Suatu prediksi yang tak mungkin pada saat itu. Namun hingga kini, keberadaan pesawat tersebut memang belum terbukti telah ditemukan. Beberapa judul yang sesuai dan mengalahkan prediksi dari seluruh artikel yang ada tentang keberadaan Malaysia Airlines nombor penerbangan MH 370.
Apakah isi dan pembahasan serta akhir dari artikel ini juga akurat? Hanya anda yang dapat menilainya,lagi nantinya.


Titik pencarian MH 370.

Namun setelah setahun lebih kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS),jenis Boeing 777-2006ER dengan nombor penerbangan MH370 bernombor ekor 9M-MRO dan bernombor siri 28420,yang telah hilang kontak pada Sabtu (8/3/2014) pukul 01:40 dini hari.Dari route perjalanan Kuala Lumpur - Beijing.

Kini kita dikejutkan bagai guruh dan petir disiang hari dengan berita ditemukannya beberapa puing-puing dan barangan yang praduga dari pesawat MH 370.

Walau ada kita baca di media-media sosial dan akhbar tentang keraguan masayarakat Malaysia atas segala barangan bukti yang ditemukan itu.Dan munculah beberapa komen yang membuat kita semakin resah.

Semua itu publik tidak dapat disalahkan 100% kerana saat keluar berita penemuan puing-puing itu bersamaan dengan menghangatnya serangan rakayat terhadap kepimpinan negara yang berdolak-dalik tentang kasus 1MDB dan tentang uang derma yang berbilion ringgit itu.


Dengan tiba-tiba muncul berita yang memang seharusnya kita bersyukur kehadirat Allah SWT jika benar adanya .Apatah lagi keluarga mangsa yang sentiasa menunggu dan berdoa agar ada titik penamat dari tragedi yang penuh misteri ini.

Namun ada sesetengah pihak yang musykil dengan pengesahan perjumpaan cebisan di pulau yang terletak di jajahan Perancis tu.

Malah Tabloid humor kontroversi asal Perancis, Charlie Hebdo, pada sampul kartun edisi terbaru mereka mengolok-olok temuan serpihan pesawat di Samudera Hindi yang diduga kuat berasal dari Malaysia Airlines MH370 yang hilang setahun terakhir.






Website mirror.co.uk melaporkan, Khamis (6/8), Charlie Hebdo menulis tajuk 'Malaysian Airlines: Hope', disertai gambar potongan tangan menyentuh payudara tanpa badan.

Ada tulisan kecil menyatakan 'Kami telah menemukan potongan pilot dan pramugarinya."

Di gambar kartun itu turut menampilkan dua lelaki yang terkejut sekaligus gembira di kejauhan.


Pengguna Twitter dari pelbagai negara langsung mengecam sampul Charlie Hebdo itu. Sebagian menyebut cara tabloid satira ini melontarkan lelucon atas bencana MH370 sangat tidak bermoral.

Sampul ini sekaligus melecehkan penderitaan yang dialami keluarga korban akibat menanti tanpa kejelasan soal nasib orang-orang yang mereka cintai.

"Humor rendahan #CharlieHebdo, kalian seharusnya malu," tulis pengguna Twitter bernama Azrul Naime.

Komen lain menyebut Charlie Hebdo memperpanjang reputasi buruk mereka. "Pesan dari sampul ini merosak seperti biasanya (produk Charlie Hebdo)," tulis Gervais Claude(source).


Rakyat Malaysia sendiri yang meragukan bukti penemuan serpihan pesawat #MH 370.

Sekiranya pihak yang ragu-ragu dengan penemuan bukti itu orang asing rasanya tidaklah menjadi persoalan besar bagi kita rakyat Malaysia.

Ironisnya! Yang menyedihkan datangnya dari rakyat Malaysia sendiri yang mengaku 'pakar' tentang aviation.Dan komennya agak berbau prejudis.
 

Terbaru, individu ini mengemas kini status di Facebook dan menyatakan kenapa cebisan yang dikatakan milik MH370 itu sama sekali tak masuk akal.

“Ini pendapat saya..”katanya;
 
“Ini padahnya bila buat skrip tu tak tahu selok belok aviation..”katanya;

“Kami tahu anda berbohong”- Isteri Pramugara yang hilang bersama MH370

Isteri kepada pramugara yang hilang bersama pesawat MH370 itu juga bersetuju dengan statement yang dikeluarkan Mohd Roshdi Hassan. 





SUMBER: OhBulan & Facebook Mohd Roshdi Hassan

Kesimpulan kita;

Kita sewajarnya tidak patut mendahului pihak kerajaan/penyiasat dalam kasus penemuan bukti ini,samada berbentuk spekulasi ataupun komen-komen negatif yang tidak membantu pihak kerajaan/penyiasat dalam mengangani kasus ini.

Perlu diingat! Apakah perasaan anda jika tragedi ini berlaku kepada keluarga anda.Dan anda membaca komen-komen negatif di media sosial.Sudah pasti menyedihkan bukan!

So, jika anda seorang pakar dalam bidang apapun yang boleh membantu pihak kerajaan/penyiasat MH 370.Maka hulurkan bakti sosial dan bantuan anda demi keluarga mangsa targedi ini dan demi negara tercinta ini.
 


Jika tidak! lebih baik anda diam dan tutup mulut dan tangan anda dari berbicara dan menulis perkara-perkara yang tidak membantu dalam kasus ini sama sekali.Semoga Allah SWT akan mendedahkan kebenaran satu hari nanti! InsyaAllah.

No comments