Bagaimana Cara Mengetahui, Apakah Anda Tergolong Orang Yang Bermulut Laser atau Bukan?

Bagaimana Cara Mengetahui, Apakah Anda Tergolong Orang Yang Bermulut Laser atau Bukan?
Hey Dude,Pada thread lalu tentang Tips :Bagaimana Cara Membina Ukhuwah Tanpa Ghibah-Gosip;Tips Membina Kemahiran Bersosial. Saya telah tulis tentang tips cara memuji kawan-kawan anda, puji dan perkatakan tentang mereka tanpa kehadiran mereka. Maksudnya,puji mereka semasa mereka tidak ada bersama Anda.


Dan juga tips tentang menjauhkan diri Anda dari membawa cerita negatif-kelemahan orang lain bahkan aib kawan-kawan Anda sendiri.Kerana dalam masyarakat kita situasi begini bagaikan sebuah forum keseronokan yang mengasyikkan dan disukai ramai orang.



Selanjutnya pada thread ini saya coba share dengan Anda untuk membincangkan tentang cara pertuturan Anda dengan kawan-kawan anda. Ingat, apa yang anda tuturkan atau cakapkan menggambarkan apa yang tersirat didalam fikiran anda. Jadi, anda perlu belajar dan memahami,Apakah caranya untuk bercakap dengan baik dan sopan dengan kawan-kawan Anda.

Dilingkungan sosial masyarakat baik sebagai para pelajar,mahasiswa dan pekerja pejabat bahkan pengamal politik dan masyarakat awam ataupun elit.Ada wujud orang-orang yang digelar bermulut 'laser - celupar' atau ceplas-ceplos semaunya saja.

Secara makna harfiah kategori orang yang digelar bermulut 'laser-celupar' atau ceplas-ceplos, adalah mereka-mereka yang tidak menapis apa yang dikatakannya dan kata-kata mereka selalu menyakiti hati kawan-kawan dan orang lain.

Apabila disimpulkan atau bertanya kepada mereka.Mengapa mereka lebih suka bersikap bermulut laser. Antara jawaban dan alasan mereka adalah, “Saya tidak suka untuk  bercakap dusta".

Dan yang lebih hebatnya,begitu ditanya mengapa mereka bersikap demikian:jawaban mereka sungguh polos saja:

" Saya cakap perkara yang benar sahaja walaupun bahasa yang saya gunakan itu mungkin menyakitkan orang yang mendengarnya”, atau “Saya bukan hendak sakitkan hati sesiapa dan perlu fikirkan dahulu respon orang lain atas sikap saya ini.Jika kebetulan ada yang tersinggung..maaf lah yea"


Nah,menurut saya dan juga dari sudut moral ajaran agama dan prilaku pribadi yang beradab.Kita diajar untuk berkata benar dan tidak berbohong walau sekecil apapun.

Namun yang berlaku adalah sebaliknya bagi orang-orang yang bermulut celupar-laser dan sejenisnya,mereka menuturkan semahunya apa yang terlintas difikirannya tanpa berfikir terlebih dahulu.Apakah kata-katanya tak akan menyinggung,menggores perasaan orang yang menerima kata-katanya.


Biasanya dialog atau ucapan pertama yang diucapkan orang-orang yang jenis bermulut celupa-laser dan sejenisnya,ketika berhadapan dengan orang lain atau situasi tertentu misalnya,"Kenapa badan kau berbau busuk ni..? Dah lah pergi sana jauh-jauh berbau sangat ni.."
Alternatif kalimat yang sopan kepada soalan itu ialah, “ Kau nampak macam tak sehat saja? atau lebih mudah “ Kau macam ada masalah saja? Boleh aku bantu ?".

Sesungguhnya orang-orang yang jenis bermulut celupar-laser dan sejenisnya,biasanya langsung membuat andaian negatif kepada apa yang mereka lihat dalam situasi apapun.

So,saya share dengan Anda pembaca setia blog ini dengan tips berikut.Sekiranya Anda terjumpa atau melihat sesuatu situasi yang berlaku. Coba hindari daripada berkata atau bertanya yang berbentuk pertanyaan yang diadun dengan kalimat dan andaian yang bernuansa negatif.

Misalnya, Anda mendengar kawan Anda atau seseorang yang mengalami musibah,kecelakaan.Anda seharusnya bertanya atau bercakap "Kenapa sampai acident tadi?"
Jangan Anda katakan begini "Aku dah cakap jangan bawa kenderaan laju-laju,kau degil..!"


Nah,bagaimana perasaan orang yang sudah mendapat kecelakaan dan sedang kesakitan.Anda serang dengan kalimat kutukan,bukan kalimat untuk menenangkan perasaannya.


Selanjutnya untuk panduan ringkas dan tips untuk Anda mengenal lebih kurang bagaimana bentuk kalimat yang tidak termasuk laser-celupar dan sejenisnya adalah:

"Kalimatnya berbentuk pertanyaan atau soalan,biasanya terdiri dari kalimat-ayat yang pendek-pendek dan frasa berbentuk menghibur bukan kalimat yang menyakitkan hati dan menggores perasaan orang lain".


Dan perlu diingat, orang-orang yang termasuk kategori bermulut laser-celupar,mungkin juga Anda sendiri! Tidak menyadari yang mereka adalah tergolong dalam golongan orang bermulut laser dan sejenisnya.

Kerana dalam masyarakat kita ramai orang-orang yang tak berani dan mahu menegur sikap yang tak baik tersebut.Dan juga tidak tahu bagaimana caranya mahu menegur sikap buruk tersebut.


Mungkin disebabkan takut terjadi perbalahan sesama kawan-kawan,maka mereka mendiamkan diri atas sikap Anda atau orang-orang yang bermulut laser dan sejenisnya.
Akibatnya kawan-kawan Anda akan menjauhi Anda tanpa Anda sadari.Dan mereka terus bersikap dengan tabiat mulut lasernya.

Sebagai penutup thread tentang sikap bermulut laser-celupar ini.Bagaimana Cara Mengetahui, Apakah Anda Tergolong Orang Yang Bermulut Laser atau Bukan?

Caranya sangat mudah,Anda perlu perhatikan apakah respon kawan-kawan atau orang-orang lawan bicara Anda? Apakah mereka secara berangsur-angsur meninggalkan Anda yang sedang bercakap? Jika benar begitu..berarti Anda termasuk golongan orang yang bercakap laser alias celupar.

Walau banyak sebab lain yang mungkin juga menyebabkan orang-orang meninggalkan Anda ketika sedang berbual atau bercakap.

Tips selanjutnya adalah, Bagaimana Cara Komen Dan Nasehat Yang Baik Terhadap Kawan Anda. Coba Anda perhatikan bagaimana ekspresi wajah teman-teman Anda apabila anda bercakap atau memberi komen tentang sesuatu.Anda tidak akan sadar sebenarnya apakah pertuturan Anda itu laser atau tidak.Tetapi anda boleh lihat reaksi kawan-kawan Anda yang mendengarnya.

Sesiapapun dalam pergaulan sosial ini tidak suka sama sekali akan orang-orang dan kawan-kawan yang bermulut laser,bagaimana pendapat Anda?


No comments