Hari Ini Dalam Sejarah:31 Oktober 2014

http://fazryan87.blogspot.com/2014/10/hari-ini-dalam-sejarah31-oktober-2014.html

Hari Ini Dalam Sejarah:

31 Oktober: Sambutan Perayaan Halloween;Disebut juga sebagai All Hallows Eve,All Saints'Eve ,Samhain,Hallowed End.

Dirayakan di beberapa negara seperti; Kanada, Ireland, New Zealand, United Kingdom, Japan, Bahamas, Amerika Syarikat, Australia, Sweden dan negara-negara Amerika Latin (sebagai Noche de las Brujas atau malam penyihir)

Baca disini; Google Doodle;Halloween Horror Nights 2014.

 31 Oktober,1517 - Martin Luther King memakukan 95 dalil ke pintu Gereja di Wittenberg, yang menandai dimulainya Reformasi Protestan.

 31 Oktober,1922 - Benito Mussolini menjadi Perdana Menteri termuda dalam sejarah Italy.

 31 Oktober,1956 - British dan Perancis mengebom Mesir, memaksa agar terusan Suez dibuka kembali.

 31 Oktober,1984 - Perdana Menteri India, Indira Gandhi dibunuh oleh dua pengawal keselamatan berbangsa Sikh.

 31 Oktober,2003 - Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad mengundurkan diri setelah 22 tahun berkuasa.

Peristiwa 31 Oktober,2003-Malaysia

Tun Dr. Mahathir bin Haji Mohamad (juga Mahathir bin Mohammad; lahir di Alor Star, Kedah, Malaysia, 20 Disember 1925; umur 89 tahun) adalah seorang politikus Malaysia.

Beliau adalah Perdana Menteri Malaysia keempat, memegang jawatan dari 16 July 1981 hingga 31 Oktober 2003. Di bawah kepemimpinannya Malaysia mengalami modernisasi yang pesat dan menikmati kemakmuran di segala lapisan masyarakat.

 Mahathir Mohamad dilahirkan di sebuah rumah di Lorong Kilang Ais, Seberang Perak, Alor Setar, Kedah. Mohamad merupakan anak kesembilan.

Ia bertanggungjawab memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim dari semua jabatan dalam kerajaan dan parti politik UMNO pada tahun 1998.

Tun Mahathir bersara pada 31 Oktober 2003 dan mengangkat Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai Timbalan Perdana Menteri menggantikannya

Setelah Berundur dan Bersara,
Ia mengaku kecewa telah memilih Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai pemimpin UMNO dan Perdana Menteri untuk menggantikannya.Kritikannya semakin pedas dan berujung sulit diselesaikan.

Ia mengumumkan pengunduran diri dari UMNO pada 19 Mei 2008 untuk menekan Badawi agar ia mundur dari jawatannya.

 Akhbar The Star mengutip pernyataannya pada 27 July 2006 mengenai pekerjaan barunya selain mengkritik. Beliau telah membuka toko roti bernama The Loaf di Pulau Langkawi, Malaysia. The Loaf merupakan usaha sama (joint venture) dengan syarikat Jepun. Ia memegang 51 peratus saham atas nama M&M Concolidated Resources Sdn Bhd. Toko rotinya telah membuka cawangan di Kuala Lumpur, Phuket, dan Singapura. Sebelum terjun ke politik, beliau telah menjalankan usaha klinik kesihatan.
________________
Courtesy to id.wikipedia.org