Bagaimana Cockroach Farms Dapat Menjadikan Anda Jadi Jutawan

Hey Dude,!Bagaimana Cockroach Farms Dapat Menjadikan Anda Jadi Jutawan | Maaf, sengaja saya buat judul atau tajuk artikel ini dengan  istilah bahasa English,Cockroach Farms yaitu Ladang Peternakan Lipas,kerana bagi kita di Nusantara ini lipas atau kecoak adalah serangga yang menjijikan dan menggelikan malah menjadi sebuah ketakutan bagi sebagian orang.

Jadi untuk tidak menjijikan Anda membacanya saya tulis dengan kalimat 'Cockroach Farms' Selamat membaca dan Tetap berfikiran Merdeka,!

Di Indonesia dan Malaysia masyarakat berebut dan tertarik untuk menternak jengkerik atau cengkerik,lintah, cacing untuk sumber pendapatan secara sepenuh masa dan part-time adalah sudah biasa kita saksikan.

Disebabkan serangga diatas sangat tinggi permintaan pasarannya seperti untuk makanan burung dan ikan peliharaan seperti ikan arowana,kelisa dan sebagainya.

Namun pernahkah Anda mendengar orang menternak lipas atau kecoa kata orang Indonesia sebagai sumber makanan manusia.?


http://fazryan87.blogspot.com/2014/10/bagaimana-cockroach-farms-dapat.html


Di daerah Sandong China ada seorang usahawan dan ahli penyelidik serangga bernama Wang Fuming telah menternak lipas secara komersil sejak 16 tahun dahulu.

Menurut Wang,para pelanggannya bukan saja terdiri dari masyarakat Cina yang mengamalkan pemakanan lipasa pada menu harian mereka.Tetepi yang terbesar pelanggannya adalah para ahali farmasi dan ahli perobatan tradisional Cina yang menggunakan lipasa sebagai bahan perubatan untuk masalah penyakit jantung,paru-paru dan hati.


Orang mentertawakan saya apabila saya bermula, tetapi saya selalu berfikir bahawa lipas akan membawa saya kekayaan. "
- Zou Hui, petani lipas,

Dahulu bangunan batuini  pernah menjadi kandang ayam, tapi sekarang itu bagian dari sebuah peternakan dengan yang sama sekali berbeda dari ternak dulu - yaitu menternak jutaan lipas atau kecoak

Di dalam bangunan yang gelap  menggeliat jutaan  serangga coklat kemerahan melesat antara lembaran  logam dan sarang kotak telur yang telah diikat bersama-sama untuk menyediakan jenis tempat persembunyian gelap mereka.

Wang Fuming berlutut dan menarik keluar salah satu sarang. Tak terbiasa dengan cahaya, kecoak bergegas berlari, hingga menggerayangi ke atas lengannya hingga ke arah kemeja pendek lengan bajunya.

"Tak perlu takut," Wang menasihati pengunjung yang menyusuri kembali ke lorong, di mana lipas liar melekat berpaut pada langit-langit atap kandang makin mendekati.

Meskipun kecoak atau lipas membangkitkan ketakutan mendalam bagi kebanyakan orang, Wang melihat mereka dengan mesra dan sayang sebagai sumber kekayaannya - dan masa depannya



http://fazryan87.blogspot.com/2014/10/bagaimana-cockroach-farms-dapat.html


(Wang Fuming, di ladang di Jinan, merupakan pengeluar lipas terbesar di China (dan dengan itu mungkin di dunia), dengan enam ladang dihuni oleh kira-kira 10 juta lipas)

Cockroaches are survivors. We want to know what makes them so strong."
— Li Shunan, professor of traditional medicine

Dalam penemuan baru ahli farmasi Cina lipas digunakan juga untuk bahan penyembuhan luka dan bahan untuk obat gigi.
Dan yang sangat menjadikan potensi ekonomi bagi peternak lipas di Cina adalah kerana masyarakat Cina majoritinya menggemari pemakanan lipas sejak dahulu lagi.

Juga bagi Anda yang pernah melawat kota-kota besar di Thailand seperti kota Bangkok,Anda akan melihat di kakilima orang berniaga gorengan lipas.cengkerik,cacing tanah yang di gaul dengan resipi yang aromanya menerbitkan selera orang yang melintasi kawasan perniagaan itu.

http://fazryan87.blogspot.com/2014/10/bagaimana-cockroach-farms-dapat.html
(Liu Yu Sheng, Manager Shandong Industri Serangga Assn. sedang makan menikmati lipas goreng..Anda bagaimana?

Bagaimana persepsi Anda setelah membaca artikel ini.Apakah anda berminat memulakan menternak lipas seperti di China ini?.

No comments