#Gelora Belum Reda[1] Kemana Hala-Tuju Pakatan Rakyat?

Setelah target perang 'asymmetric'(perang psikologi tanpa senjata) yang dilakukan terhadap parti PAS dan pimpinan Ulamanya berjaya.



Kredit Image;wallpaperup.com/902/Flying_for_freedom.html






Hey Dude. Sejujurnya saya sudah tidak berminat lagi untuk mencampuri urusan dan suasana lanskap politik negara tercinta kita ini,khusus apa yang terjadi dipermukaan persada politik Pakatan Rakyat.

Namun setelah mengamati dan membaca serta mengikuti perkembangannya yang sangat membimbangkan kita.Maka saya beranikan diri untuk menulis sedikit pencerahan,sebagai
'preventive' jika boleh saya gunakan istilah tersebut.

Setelah meneliti ataupun menganalisa secara rambang situasi politik dalam Pakatan Rakyat yang bergejolak kini ada beberapa perkara dan pandangan para pimpinan Pakatan Rakyat dalam beberapa isu pokok yang perlu diperhalusi.

  Baca juga;


Dalam esei pendek ini saya fokuskan kepada isu konflik parti DAP dengan parti PAS.

Pertama; Sewaktu pimpinan PAS melontarkan akan membawa isu hukum Hudud ke Parlimen.Parti DAP sangat menentang sekeras-kerasnya.Tapi bagi kita umat Islam perkara bantahan DAP itu tidaklah sesuatu yang memeranjatkan.
Namun yang menjadi isu dasar adalah dimana pimpinan DAP,tidak mahu faham dan bertolak angsur dengan berbagai dalih dan alasan dengan perkara isu Hudud dalam kontek gabungan siyasah politik Pakatan Rakyat.Walaupun pimpinan PAS sudah berusaha menerangkannya sejak Allahyarham TGNA masih hidup lagi.

Kedua; Isu Hudud digunakan DAP baik di Semenanjung/Sabah/ Sarawak untuk menyerang parti PAS dan para pimpinan Ulamanya habis-habisan ;dalam kontek serangan psikologi politik ditargetkan kepada Tuan Guru Haji Hadi(TGHH).

Hingga tercetus kenyataan pimpinan DAP Sabah/Sarawak,bukan saja untuk memutuskan hubungan denga parti PAS.Tapi kenyataan mereka(pimpinan DAP-Sabah/Sarawak) sudah berbau rasis agama,dengan menyudutkan dan memperlekehkan hukum Allah SWT itu(baca Hudud) secara khusus dan agama Islam secara amnya.

Ketiga; Tohmahan dan serangan bertubi-tubi terhadap parti PAS secara umum dan secara khusus kepada TGHH dan beberapa pimpinan Ulama lainnya dalam PAS,berlanjutan hingga semasa Muktamar PAS sedang berlangsung.

Keempat; Setelah target perang 'asymmetric'(perang psikologi tanpa senjata) yang dilakukan terhadap parti PAS dan pimpinan Ulamanya berjaya.Maka hasilnya kini muncul kumpulan serpihan,mula-mula PAsMa,kemudian G18 terus bertukar kepada GHB(Gerakan Harapan Baru) dan kini katanya ditukar pula jadi parti gabungan GHB+KITA pula.

Analogi sekilas tentang situasi tersebut;

Bagi saya hendak tubuh parti apapun tidak menjadi masalah.Selagi tidak menyalahi undang-undang perlembagaan negara,jika jalan tersebut adalah jalan terbaik.

Namun disini yang jadi persoalan dan tanda tanya kita "Mengapa beberapa pimpinan DAP sengaja menyerang dan memporak-porandakan parti PAS disaat parti itu bermuktamar"?.

Jika sekalipun para pimpinan DAP tak bersetuju dengan cara dan langkah-langkah politik yang ditempuh oleh TGHH,sudah pasti masih banyak cara lain untuk dilakukan tanpa membuat parti PAS dan ahlinya bercerai-berai hingga menubuhkan kumpulan baru diluar PAS.

Apa muslihat parti DAP sebenarnya?

Bagi menjawab persoalan itu,saya coba kongsi dengan anda jawaban yang saya perolehi; Pertama adalah Parti DAP kini sudah merasa kuat dengan mengambil kira sokongan padu rakyat Sabah dan Sarawak terhadap DAP dan DAP tak mahu PAS yang disokong majoriti Melayu/Islam menjadi kuat dari DAP,khusus dalam Pakatan Rakyat.Apatah lagi setelah ketiadaan Anwar Ibrahim dalam persada politik tanah air.

Kedua;Disebabkan pada PRU-14 nanti,DAP sudah merangka dan bersiap sedia untuk merebut dan menguasai politik dan pemerintahan kerajaan Selangor.Maka langkah pertama DAP perlu berusaha untuk memporak-porandakan dulu kekuatan Melayu/Islam dalam Pakatan Rakyat dengan meruntuhkan kekuatan parti PAS.

Mengapa tidak ada cacat-celanya DAP dimata masyarakat melayu/islam

'Advantage' gerak kerja team DAP seperti menyokong secara tidak langsung media online yang terkenal dan menubuhkan secara rahasia cybertrooper media sosial mereka-pernah diisukan pada PRU-13,tapi pimpinan DAP menafikannya.
Tujuannya adalah untuk memberi pencerahan imej
para pimpinannya dan parti DAP itu sendiri agar nampak cantik,baik.demokratik dan sebagainya.

Hingga pernah dicetuskan khabar burung,bahwa LGE pernah belajar tentang Islam dengan Almarhum Ustaz Fadzil Nor semasa mereka sama-sama dipenjara.
Dan pencerahan bertahun-tahun itu telah membuahkan hasil kini.Dimana kita lihat sewaktu serangan secara bertubi-tubi hingga menjurus kepada penghinaan oleh Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng dan beberapa pimpinan DAP lainnya di akhbar2dan media sosial terhadap TGHH.

Ironisnya,masyarakat melayu/Islam turut bersama menyokong tindakan pimpinan DAP tersebut.Na'uzubillah.
Analogi kita!DimisalkanTGHH bersalah dan tidak bijak dalam cara politik demokrasi Malaysia mengikut acuan DAP.Apakah TGHH itu pernah melakukan korupsi/seleweng dana harta rakyat dan negara, atau melakukan jenayah berat?

Hingga masyarakat Melayu/Islam ikut bersekongkol dalam menyerang dan menghina TGHH dengan begitu teruk sekali.

Apa sebenarnya yang ada dalam pemikiran umat Melayu/Islam Malaysia tentang parti PAS dan Islam secara khusus?

Kesimpulannya yang dapat disimpulkan dalam esei ringkas ini adalah:

Runtuhnya dan mudahnya kesatuan umat Melayu/Islam dibobol atau diserang adalah satu implikasi dari pemahaman agama Islam dan politik yang sangat cetek dan boleh dikatakan'nihil' alias zero(maaf saya guna istilah ini).

Dalam sistem
demokrasi yang kita amalkan, langsung tidak menjadi kesalahan bagi TGHH dalam segala tingkah laku politik dan kenyataannya.

Dan siapa sahaja yang tidak disukainya dan atas sebab apa sekalipun.Para pejuang dan pencinta demokrasi tidak seharusnya protes, marah dan beremosi dengan keputusan yang berlaku dalam parti PAS ini.

Dan sepatutnya menerima dengan penuh redha dan hormat,sebagaimana pendirian Muhyiddin dan juga Shafie yang dipecat oleh PM Najib baru-baru ini.

Namun hakikatnya ternyata tidak demikian. Inilah sebenarnya kecelaruan yang terdapat dalam diri umat Islam yang mengambil demokrasi.

Satu masa mereka menyokong dan kononnya berpegang teguh dengan demokrasi, dalam masa yang lain mereka tidak menyokong keputusan yang penuh demokratik yang dibuat oleh pemimpin demokrasi.
Kerana itulah, demokrasi ini mesti dibuang jauh-jauh dari benak dan fikiran umat Islam. Kerana jika diukur dengan demokrasi,sesungguhnya TGHH tidak bersalah dalam segala tindakan politiknya sebelum ini.Malah TGHH juga tidak bersalah dalam ucapan beliau yang agak 'gedebe' kepada musuh-musuh politiknya.Kerana ia dibenarkan oleh demokrasi!.
Oleh demikian, akal dan emosi kita wajib dipandu oleh Islam, bukannya demokrasi. Betul atau salah, benar atau batil sesuatu tindakan pemimpin itu hendaklah diukur dengan Islam dan Islam semata-mata, bukannya dengan demokrasi.

Hanya dengan Islam barulah kita dapat mengukur tindakan TGHH benar atau salah, berdosa atau mendapat pahala, mendapat ganjaran atau azab.

Dan saya merasa sedih,walaupun selama ini saya melihat saudara-saudara se-aqidah (ahlul sunnah) yang ada di sekeliling saya (apalagi yang di media sosial ini) dengan pandangan cinta, sayang dan simpati.

Alangkah indahnya lanskap politik Malaysia ini sekiranya kita sesama muslim/melayu tidak saling menghujat,menyerang,menghina tetapi saling merangkul dalam ukhuwah. Tidak merasa sebagai golongan/kelompok yang paling benar, tetapi saling melengkapi untuk kemaslahatan umat.

Harus tertanam betul dalam hati, bahwa untuk membentuk masyarakat yang kuat dan Islamik, persatuan umat adalah hal yang sangat-sangat utama.Hilangkan ego pribadi dan golongan, jadikan kepentingan umat di atas segalanya.
Wallahua'lam.

No comments