5 Amaran Tanda-tanda Penyakit Hati Yang Perlu Diketahui[1]

Fazryan87.blogspot.com -- 5 Amaran Tanda-tanda Penyakit Hati Yang Perlu Diketahui[1]
 


Halo Sahabat,apa khabar? semoga sehat semua ya;).Sudah lama juga saya tidak posting di blog sederhana ini artikel tentang kesehatan.Yups..saya coba share dengan anda pada thread ini semoga bermanfaat!


Baca juga; # 5 Manfaat Kesehatan Selepas Mandi Air Panas.

Kesehatan diri kita sangat penting dijaga dan diambil tahu segala simptom-simptom yang mungkin dianggap remeh muncul dan dirasakan pada perobahan fisik dan organ tubuh kita.

Salah satu organ  terbesar dan kelenjar dalam tubuh kita adalah 'Hati' -Liver.Pada orang dewasa, ia boleh menjadi sebesar bolasepak. Ia mempunyai 500 fungsi penting, tetapi tiga daripada yang paling ketara mengeluarkan empedu untuk membantu "penghadaman dan membersihkan toksin dari bekalan darah" Dan menyimpan glukosa apabila diperlukan untuk tenaga.

Apabila sesuatu simptom atau indikasi kesakitan muncul dikawasan 'hati'; anda perlu ambil tahu dan segeralah jumpa doktor untuk buat pemeriksaan rapi.Apakah mungkin anda menderita penyakit hati?.

Kerana pernah terjadi tetangga saya yang menyangka dia hanya mengalami simptom gastrik atau gangguan pada lambung perut.Namun setelah beberapa kali jumpa doktor akhirnya dia didapati ketumbuhan batu pada bahagian kandungan empedu(bile, gall).Setelah dia dioperasi, doktor mengeluarkan batu sebesar biji jagung dari empedunya.Alhamdulillah kini telah pulih,sehat sepenuhnya

#Moral story ; 'Jangan anggap ringan dan remeh sesuatu perobahan yang ketara  berupa kesakitan pada organ dalaman dan fizikal luaran anda'.   

 Berikut adalah
5 AmaranTanda-tanda Penyakit Hati Yang Perlu Diketahui[1] dan harus diwaspadai.Tentu saja, anda perlu jumpa doktor segera jika anda mencurigainya.

1. Anda mungkin memiliki hepatitis.

Ada lima jenis utama dari hepatitis yang disebabkan oleh virus menyerang hati. Tiga yang paling penting adalah hepatitis A, B, dan C.

  • Anda bisa mengalami atau dijangkiti hepatitis A dengan sebab air dan makan makanan yang terinfeksi.
  • Sementara Hepatitis B biasanya menyebar melalui kontak hubungan bebas kelamin dengan orang yang terinfeksi. Tetapi anda juga bisa terkena jangkitan disebabkan dari jarum yang tidak steril.
  • Dan Hepatitis C  menjangkiti anda melalui hubungan secara langsung dengan darah orang yang dijangkiti atau terinfeksi.

Tanda-tanda awal dari hepatitis mungkin hanya gejala seperti flu ringan dan keletihan atau kelelahan, kurang nafsu makan, muntah, dan penurunan berat badan.

Jika gejala memburuk, mungkin anda mengalami pening, masalah peredaran darah, dan urin- air kencing berwarna kotor:gelap.

Rawatan hepatitis A dan B terutamanya terdiri daripada lain,dengan protein yang tinggi dan diet karbohidrat.

Interferon kadang-kadang diresepkan untuk pasien dengan B dan C varian. Seperti hati meradang, rawatan yang bertujuan untuk memberikan peluang untuk pulih dan hati mula berfungsi lagi.

(Interferon
(IFN) bermaksud protein yang dilepaskan oleh sel-sel haiwan, biasanya dalam menanggapi masuknya virus, yang memiliki sifat menghambat replikasi virus.Tubuh Anda secara alami menghasilkan senyawa interferon sebagai respons terhadap infeksi virus.)

2. Hati anda mungkin terinfeksi oleh penyalahgunaan alkohol.

Istilah medis untuk ini adalah ARLD (Alcohol related liver disease-penyakit hati terkait alkohol ).Masalah dengan keadaan ini adalah bahawa ia kekal tersembunyi kerana tidak ada tanda-tanda atau gejala pada peringkat awal.

Sekiranya anda minum banyak alkohol, anda memerlukan pemeriksaan berkala untuk melihat bagaimana kesan alkohol pada hati anda.

Ujian-ujian darah adalah sangat penting kerana ia akan mendedahkan enzim yang hadir apabila hati rosak. Pada peringkat akhir penyakit ini, gejala-gejala seperti kekeliruan-kebingungan, mengantuk, muntah darah dan boleh menjadi tanda-tanda bahawa ARLD hadir

3. Anda mungkin mempunyai penyakit hati berlemak.

Penyakit ini tidak ada hubungannya dengan terlalu banyak minum alkohol. Istilah medis adalah NAFLD (penyakit hati berlemak Non-alkohol). Ini mungkin menunjukkan diet yang tidak sehat kerana ada terlalu banyak lemak di hati.

Sebuah hati yang normal,sehat memiliki hampir tidak ada lemak sama sekali. Ini perkara biasa di UK, di mana pengiraan menganggarkan bahawa ia memberi kesan kepada sehingga 30% daripada penduduk.

  •  Sekurang-kurangnya pada peringkat awal penyakit ini. Jika tidak dirawat, ianya boleh membawa kepada sirosis hati, serangan jantung, atau strok.
  • Tanda-tanda awal mungkin rasa tidak selesa dan sakit di bawah tulang rusuk, tetapi kadang-kadang gejala tidak jelas.
  • Rawatan biasanya mengamalkan tidur yang cukup pada waktu malam, kerana kajian menunjukkan bahawa tidur tidak teratur atau kurang tidur memainkan malapetaka di fungsi hati. Perubahan gaya hidup mengenai diet dan olahraga dan senaman juga penting

4. Anda mungkin mengalami mual dan kehilangan nafsu makan.

  • Anda mungkin merasa mual setelah makan dan Anda juga mungkin kehilangan nafsu makan. Ini mungkin gejala kondisi lain, tetapi ketika hati terlibat, masalahnya adalah dengan produksi empedu. Empedu ini membantu untuk mengemulsi (atau memecah) lemak sehingga mereka dapat dicerna. Ketika hati yang rusak, perasaan mual adalah salah satu tanda-tanda peringatan.

5. Anda mungkin merasa sangat lelah.

  • Merasa lelah dan keletihan biasanya tanda-tanda bahwa hati anda ada masalah. Ketika itu rasa tidak sehat, hati tidak dapat mendetoksifikasi darah secara efisien.
  • Salah satu metode yang digunakan oleh doktor untuk menilai apakah kelelahan ini disebabkan penyakit hati adalah dengan Skala Dampak Kelelahan(Skala Kesan Keletihan). Untuk menilai bagaimana dampak keletihan aktiviti fizikal  dan mental dan sering digunakan untuk mengukur kemajuan setelah pengobatan dimulai.
Bersambung,

 Baca juga disini;# Etika Minum Cara Islam.


(^:^) Artikel ini saya posting jadi dua bagian kerana terlalu panjang untuk tidak membosankan anda membacanya.

(!) Postingan ini bukan merupakan pengganti saranan medis. (This post is not a substitute for medical advice)
 __________
Courtesy to resource; .lifehack.org/lifestyle.
Featured photo credit: Girl Reading a Blog in a Bedroom/VIKTOR HANACEK via lifehack.org
 

No comments