Bagaimana Melancong Dapat Membuat Saya Menyadari Nikmat Allah SWT

Hey Dude,Bagaimana Melancong Dapat Membuat Saya Menyadari Nikmat  Allah SWT | Artikel ini adalah sambungan dari artikel sebelum ini yang saya posting di blog primadona saya "fortunamedia.blogspot.com" bertajuk :Bagaimana Bercuti dan Melancong Dapat Menginspirasi Anda Untuk Menulis.
Walau konten ini dengan judul berbeda tetapi tetap berkesinambungan pada catatan perjalanan ini.

Sengaja saya pisahkan ke beberapa episod konten agar tak membosankan pembaca.Selamat Berkunjung dan Membaca kandungan artikel diblog ini dan Tetap berfikir Medeka!


Bagaimana Melancong Dapat Membuat Saya Menyadari Nikmat  Allah SWT

                          
(gambar hiasan by google image)

Memasuki laluan daerah Perak Darul Ridzwan jalannya yang mendaki dan menuruni lereng perbukitan,adakalanya koner atau tikungan jalannya ada yang  cukup tajam,memerlukan pemandu kenderaan agar sedikit berhati-hati,sebab disebelah jalan ini adalah gaung atau jurang yang cukup dalam.

Dikiri kanan ada sign board yang mengingatkan pemandu agar kerap memeriksa brek atau rem kata orang Indonesia,ada juga peringatan agar Anda memandu dengan gear rendah untuk mengawal kelajuan kenderaan bila melalui jalan yang menurun.

Walau jalan yang agak berbahaya,tetapi jalannya cantik -tiga lorong,membuat sebahagian pemandu kereta-kereta baru dan mewah agak selesa memandu dengan agak laju.

Perjalanan Yang Membawa Kenangan,
Perjalanan kami bermula dari Bandar Shah Alam di negeri Selangor DarulEhsan,bertolek sekita jam 9.00 pm,menuju ke daerah Utara di Semenanjung Malaysia melalui Highway Plus atau Lebuh Raya Plus Utara.


Bandar-bandar atau daerah yang dilalui ketika menuju daerah Perak DarulRidzwan adalah bermula dari Daerah Tanjung Malim,Sungkai,Slim River,Tapah dan juga daerah Gopeng.

Setelah memandu hampir tiga jam disebabkan jalan sesak,masa banyak terbuang diatas jalan raya akhirnya kami melintasi sahaja kawasan R&R Sungai Perak kerana terlepas pandang,sebab cuaca malam yang agak gelap dan kami bersetuju untuk berhenti didepan nanti di R&R Bukit Gantang.

Akhirnya kami sampai juga di R&R Bukit Gantang, menurut kawan saya perjalanan kami ke Utara dari Selangor kini sudah separoh perjalanan.Kamipun singgah makan-minum setelah sebelumnya ke toilet untuk membersih-bersihkan sedikit badan.

Beberapa ketika merehatkan badan sebentar di R&R Bukit Gantang itu,kamipun sepakat untuk meneruskan perjalanan ke utara seperti yang direncanakan pada awalnya yaitu ke Bukit Kayu Hitam diperbatasan Negeri Kedah DarulAman dengan Selatan Tahiland.

Semasa memulakan perjalanan teman saya melihat sebentar google map di handphone nya berapa jauh lagi agaknya tempat tujuan kami.Dan kami sungguh terperanjat begitu jauh lagi perjalanan ini ada ratusan klometer lagi.."ahh, apakah betul ini google map kata teman saya tadi kehairanan.."
Lalu saya menenangkan suasana dengan berkata "Tak apa, jangan risau nanti di stesyen pump minyak didepan nanti kita tanyakan berapa jauh lagi agaknya Bukit Kayu Hitam tersebut"


Tidak berapa lama jam perjalanan menjumpai stesyen petrol kamipun berhenti,dan sebelumnya ke toilet dulu, ahh..perut saya rasa memulas-mulas sebab tadi saya makan ditambahi sambal belacan cili api yang agak banyak juga..nasib baik hanya perut hanya meragam sedikit setelah buang air besar ada rasa lega dan tak lupa dengan menggosok bahagian bawah perut dengan minyak angin cap kapak yang memang biasa saya bawa jika bepergian..Alhamdulillah leganya.nikmat yang maha besar dari Allah SWT.

Setelah keluar dari toilet saya bertanya kepada seorang lelaki India yang kebetulan berdiri diluar toilet untuk menunggu giliran ke toilet.."Tanya bang..berapa jauh lagi dari sini Bukit Kayu Hitam tanya saya"..

Nak tahu apa jawaban lelaki India yang ramah ini Anda baca di artikel berikutnya;
Bagaimana Cara Menguasai Situasi dengan Mudah Ketika Melancong